Hjälp om Lån
Översikt
Under menyn
Mina ärenden kontokredit respektive
Mina ärenden finns en lista med alla dina kreditförfrågningar för kontokredit respektive lån. Om du som användaradministratör vill se alla förfrågningar som ditt företag skickat till
klickar du på
Visa förfrågningar kontokredit eller
Visa förfrågningar lån. Om du är leverantörssäljare visas endast dina förfrågningar för den valda produkten. För att göra en ny kreditförfrågan till
klickar du på
Ny förfrågan.
Under menyn
Mina offerter finns en lista med alla dina offerter. Om du som användaradministratör vill se alla offerter som ditt företag skickat till
klickar du på
Visa alla offerter under vald produkt. Om du är leverantörssäljare visas endast dina offerter för den valda produkten.
Inloggning
Vänd dig till din säljare/kontaktperson hos
om du har frågor om dina inloggningsuppgifter eller vill ändra lösenord.
Avtalsutskrift
När ett ärende är beviljat är det möjligt att göra en avtalsutskrift. När kunden har skrivit under skuldebrevet/kontokreditsansökan skickas den till
för utbetalning. Glöm inte identitetskontrollen, kontrollera också att personuppgiftsfälten är ifyllda. Vid låneansökan ska även er faktura skickas med för betalning.
Utbetalning
För kontokredit gäller att när köpet har fått status
Utbetalt skickas betalningen till ert konto. För lån gäller att när låneansökan har beviljats och handlingarna skickats in skickas betalningen till ert konto.
Problem med avtals- och offertutskrift
Har du problem med avtals- och offertutskrift kan du läsa informationen under menyn
Hjälp
Obligatoriska uppgifter
Uppgifter markerade med * är obligatoriska uppgifter.
Ny förfrågan
Fyll i sökandens personnummer, ange pris och välj den kampanj som kunden vill finansiera köpet med. Klicka
Beräkna och
Nästa.
Fyll i uppgifterna i bilden
Finansieringsinformation. De värden som omges av en ruta kan ändras, för ny beräkning av avgift klicka på
Beräkna.
I sammanfattningsbilden kan förfrågan kompletteras med uppgifter om sökanden samt kommentarer till våra handläggare. För att skicka iväg ansökan klicka på knappen
Skicka.
Om du vill ta fram en offert klickar du på
Offert, du får då en sammanställning av offerten. För utskrift av offerten klicka på
Skriv ut. När du skriver ut offerten sparas den.
Kontokreditsköp
När ansökan för kontokrediten blivit beviljad registreras köpet automatiskt.
Om ärendelistan visar status Avslag och ärendet sedan blir beviljat av
(statusen ändras då till Beviljat) måste köpet registreras på nytt av er. Om kunden vill ansöka om kontokredit utan att samtidigt göra ett köp, fyller man i ”0” i rutan för pris och väljer kampanj Basränta.
Om butiken ska betala kundens kampanjavgift väljer man
Butik i fältet
Kampanjavg.bet.av. Kampanjavgiften kommer att dras av vid nästa utbetalningstillfälle.
När kunden redan har en kortkredit beviljad och ska göra ett nytt köp går man tillväga på följande sätt:
- Välj Ny förfrågan och fyll i sökandens personnummer. Ange pris och välj den kampanj som kunden vill finansiera köpet med. Klicka Beräkna och Nästa.
- Ange kortnumret, fyll i objektsrutan och klicka Utför köp. Skriv ut köpnotan och låt kunden skriva under leverantörens exemplar. (Enligt bokföringslagen åligger det leverantören att behålla detta i tio år.) Köpnotan går även att skriva ut under Visa alla köp. Kundens exemplar lämnas till kunden.
- Observera att om du väljer Ny kreditansökan innebär det att kunden ansöker om ytterligare ett konto och en ny kreditupplysning tas.
Mina ärenden kontokredit/Visa förfrågningar kontokredit
I listan under menyn
Mina ärenden kontokredit och
Visa förfrågningar kontokredit ser du enkelt om en förfrågan är beviljad eller om det krävs en komplettering. (Du kan också få ett e-postmeddelande från
vid statusändringar om du registrerat det när ditt användarkonto las upp.)
Sökning kan göras på kundens personnummer eller namn (hela eller delar av namnet). Du kan begränsa sökningen genom att filtrera på status och ange datumintervall.
Klicka på knappen
Visa för att se utförlig information om aktuell förfrågan. Om kreditförfrågan har beviljats kan avtalet skrivas ut genom att klicka på knappen
Utskrift.
När komplettering av ansökan krävs visas det i listan genom att ärendet är rödmarkerat. Klicka då på knappen
Visa för att se vilken komplettering som krävs. Klicka på
Kompl. för att göra kompletteringar.
Så länge knappen
Uppd. visas är det möjligt att göra kompletteringar/korrigeringar på en förfrågan.
Mina ärenden/Visa förfrågningar lån
I listan under menyn
Mina ärenden och
Visa förfrågningar lån ser du enkelt om en förfrågan är beviljad eller om det krävs en komplettering. (Du kan också få ett e-postmeddelande från
vid statusändringar om du registrerat det när ditt användarkonto las upp.)
Sökning kan göras på kundens personnummer eller namn (hela eller delar av namnet). Du kan begränsa sökningen genom att filtrera på status och ange datumintervall.
Klicka på knappen
Visa för att se utförlig information om aktuell förfrågan. Om kreditförfrågan har beviljats kan avtalet skrivas ut genom att klicka på knappen
Avtal.
När komplettering av ansökan krävs visas det i listan genom att ärendet är rödmarkerat. Klicka då på knappen
Visa för att se vilken komplettering som krävs. Klicka på
Kompl. för att göra kompletteringar.
Så länge knappen
Uppd. visas är det möjligt att göra kompletteringar/korrigeringar på en förfrågan.
Mina offerter/Visa alla offerter
I listan under menyn
Mina offerter och
Visa alla offerter kan du enkelt ta fram en tidigare offert och skriva ut den på nytt eller arbeta vidare med den och göra en förfrågan.
Sökning kan göras på kundens personnummer eller namn (hela eller delar av namnet). Du kan begränsa sökningen genom att filtrera på status och ange datumintervall.
Klicka på knappen
Visa för att få fram offerten för påseende eller utskrift. Om du vill gå vidare med en offert och göra en förfrågan klickar du på knappen
Till förfrågning. Vill du radera en offert klickar du på
Ta bort.
Visa alla köp
I listan under
Visa alla köp ser du utbetalningsstatus för alla era kontokrediter.
Status
Bokad |
Köpet är reserverat, inväntar kontokreditansökan från er. |
Avbokad |
Makulerat/krediterat köp. |
Klar för utbet. |
har beviljat kontokreditansökan och påbörjat utbetalning. |
Utbetalt |
Utbetalning är skickad från till ert plus- eller bankgiro. |
Misslyckad bokning |
Köpet ej genomfört. |
Misslyckad avbokning |
Makuleringen ej genomfört. |
Klar för återbetalning |
Krediteringen är registrerad. |
Återbetald |
Krediteringen är genomförd, se utbetalningsavin. |
Återköp
Återköp genomförs på två olika sätt beroende på vilken status ärendet har:
Vid status
Bokad och
Klar för utbet klickar du på knappen
Återköp i
Visa alla köp.
Vid status
Utbetald går du in på
Återköp, anger kontrollnumret och klickar på
Utför.
Säljaren undertecknar den utskrivna återköpsnotan och lämnar den till kunden.
Support
För frågor eller felanmälan:
Telefon: 08-635 38 00
E-post:
info@{DnsDomain}
Fax: 08-676 02 75